De eerste dagen in Melbourne - Reisverslag uit Montrose, Australië van PeterJolanda - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Melbourne - Reisverslag uit Montrose, Australië van PeterJolanda - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Melbourne

Door: Jolanda

17 Februari 2014 | Australië, Montrose

Nog geen kwart van onze reis zit er op en het lijkt alsof we al een wereldreisje achter ons hebben. Een kleine 4 dagen in Dubai. Een land zo over de top dat het weer leuk is. Na een vlucht van 13 uur die fantastisch werd verzorgd door Emirates kwamen we zaterdag heel vroeg aan op het vliegveld en wat is het dan leuk dat er mensen zijn die je ophalen. Na een ritje van 45 minuten met een van hun luxe auto's kwamen we aan bij het huis van Mark en Peter. (Mark is mijn neef Thijs maar die naam was 47 jaar geleden te moeilijk hier). Een typisch Australisch huis met een mooie slaapkamer voor ons, een prachtige eigen zitkamer c.q. pianoroom (jammer dat we geen piano kunnen spelen) een eigen badkamer en toilet. De was die we meebrengen uit Dubai wordt meteen voor ons gedaan. We proberen die dag wakker te blijven om onze jetlag voor te blijven en het lukt ons. Die dag zien we al een deel van de Dandenongs, de mooie bergketen in de achtertuin van hun huis. Mark en Peter geven ons een rondrit met hun 4wheeldrive. Zondag gingen we naar Puffing Billy. Mooie stoomtrein door de bergen en we zagen onze eerste 25 kangaroos, weliswaar in de verte, maar we zijn ingewijd. We bezochten een museum met Aboriginals kunst, erg mooi. De Australiërs zijn echter niet zo gecharmeerd van the Aboriginals. Veruit de meesten van hen werken nooit en drinken veel, heel veel alcohol. Vandaag - het is nu maandag 7 uur in de avond, in Holland 9 uur in de ochtend - zijn we met de trein van 8 uur naar de binnenstad van Melbourne gegaan. Wat een mooie stad, en wat een goede gids, die neef van mij, hij weet van alle gebouwen de bouwjaren en architecten en waarom ze gebouwd werden, echt fantastisch. Ook andere toeristen komen bij ons staan om mee te luisteren. We begonnen vanmorgen op Melbourne Central Station en vandaar uit gingen we naar de State Library of Victoria, een prachtige oude bibliotheek met mooie zalen. Vervolgens door allerlei arcades (passages) naar Federation Square, een heel modern plein, met moderne architectuur tegenover St Pauls Cathedral in oude stijl en toch zo goed bij elkaar. Aan de square ACMI bezocht, een museum voor beeld en geluid. Zelf geluid onder film gezet. geëxperimenteerd met stroboscoop verlichting en allerlei special effects. Vervolgens gingen we het theater bezoeken. Hier loop je gewoon overal binnen en bekijkt alles terwijl er geen voorstellingen zijn. Tijd voor de lunch, heerlijk op een terras aan de Yarra, de rivier die door Melbourne loopt. Het mooiste van de dag kwam nu, we gingen naar Eureka, een hoog gebouw, we gingen naar de 88e verdieping en daar hadden we een 360 graden uitzicht over Melbourne en richting Tasmanië. Echt uren rondgekeken en zoals gezegd Thijs/Mark wist van alle uitzichten iets te vertellen. Door het Casino gingen we richting treinstation. Het Casino heeft 3 verdiepingen en is 500 meter lang en je loopt er gewoon doorheen alsof je door de Marktstraat in Made loopt, niemand kijkt je aan. Mensen in korte broek door een verschrikkelijke luxe entourage. Met overal kristal, hoogpolig tapijt, marmer en fonteinen. Entree hebben ze hier nergens van gehoord trouwens. Een uurtje later komen we weer aan bij onze tijdelijke thuis. De man van Thijs, Peter heeft een glaasje wijn inmiddels klaar staan. We gaan zitten op de veranda en voor ons eten wordt zo weer gezorgd. Zijn wij bofkonten of niet... Het weer was ideaal om in de stad rond te dwalen. 25 graden en zonnig, de helft van wat ze hier de afgelopen weken gewend waren.

• 17 Februari 2014 - 20:38

Corne Haanskorf:

Wat een prachtig verhaal, geniet ervan ... groetjes van ons xxx echt goed dat jullie dit doen

• 17 Februari 2014 - 20:39

Tiny Kouters:

He luitjes, ziet er prima uit daar,zal als het lukt morgen jullie pa en ma laten lezen en de foto's laten zien. Geniet ze,groetjes vanuit een vandaag zonnig Made.

• 17 Februari 2014 - 20:50

Franjella:

Dat klinkt goed en het ziet er mooi uit!
    Jullie worden daar lekker in de watten gelegd!
    Geniet lekker van alles!!!

• 17 Februari 2014 - 21:29

Anja:

Het klinkt goed, mooi om te lezen wat jullie daar zien.
    Fijn ook om zo'n gastvrij "Thuis" te hebben.
    Geniet van het mooie land en het weer.
    Wij kijken uit naar jullie volgende verhaal.

• 18 Februari 2014 - 22:16

Corrie Van Dongen:

Jolanda en Peter, Geweldig om jullie verhaal te lezen en de foto's te zien.

Fijn dat jullie bij familie kunnen verblijven, dat maakt de reis nog specialer.
    Geniet lekker verder, groetjes Corrie